Matkat

Tähän Koulutuskeskus Salpauksen edustajien matkakertomukset

1. Educa Online -messut Berliinissa, Saksa
31.11-3.12.2010
Ilmoittautui Salpauksesta
Reijo Pöyhänen, koulutusjohtaja
Virpi Poikolainen, lehtori
Georges Segura, projektipäällikkö

Valitettavasti Educa-online tapahtuma sattui olemaan samaan aikaan kuin Finnair lakko, Satoja Finnair lentoja perutettiin, jonka joukoon kuului meidän lentomme Berliiniin.
Toista lentoa ei saatu joustavasti ja toivottuun aikaan, olisimme saapuneet liian myöhään messuille.
Saatiin osa lentokuluista takaisin mutta hotellit ja messujen osallistumiskulut jäivät maksettavaksi.
Kirjoittaja: Georges Segura

2. Bett-konferenssi, Lontoo, Englanti
Päivämäärä:
Reijo Pöyhönen, koulutusjohtaja

Maanantai 10.1. Lähdin Lahdesta klo 13.15 bussilla ja olin perillä hotellissani Thamesin rannalla n. klo 22.45 Suomen aikaa.
Tiistai 11.1.: Kouluvierailu Kentissä klo 7.10 – 16.50 ja sen jälkeen “verkottumista” Microsoftin vieraiksi kutsuttujen suomalaisten kanssa (taisi olla 12 henkilöä). Mm. tapasin Micoroftin  Petri Elsilän (yksikön päällikkö, opetustoimi) sekä opiskeluaikaisen kaverini, joka toimii Jyväskylässä uuden Sepän lukion (mm. kaikissa luokissa interaktiiviset taulut, dokumenttikamerat jne) rehtorina alueen koulutuskuntayhtymässä. Sovimme hänen kanssaan benchmarkkauksesta, sillä heillä on koko lukioverkko kuntayhtymässä.

Microsoftin vieraat olivat mukana seurueessa, johon kuului n 300 ihmistä eri puolilta maailmaa (Partners in Learning  Innovative Schools) ja kohteena n. 1,5 tunnin bussimatkan päässä sijaitseva uuden uutukainen oppilaitos nimeltään New Line Learning Academy.

Koulussa on n 700 opiskelijaa, vuosiluokat 7-11. Kaikilla on henkilökohtaiset läppärit. Lokerikoille pääsi henkilökohtaisella magneetti (juova?)kortilla, joten jokaisen opiskelijan käynti lokerikolla rekisteröityi talon seurantajärjestelmään. Itse fyysinen miljöö oli avara sisältäen rosteria ja lasia hyvin paljon. Arkkitehtuurinen ratkaisu oli mielenkiintoinen: erikoistiloja olivat vain kotitalous, kemia-fysiikka, taide, musiikki, tanssi, kuntosali ja liikuntasali. Muutoin kullakin vuosiluokalla oli oma “Plazansa”: käytävästä liikuttiin oman vuosiluokkatunnuksen ovesta, jolloin tultiin ao. vuosiluokan lokerikkotilaan. Tästä oli kulku A- tai B-plazaan: suuri, korkea tila, jossa tietokoneryhmiä nurkissa, tavallisia liikuteltavia kytkettäviä tuoleja sekä lievästi kaarevia liikuteltavia n 3 m pitkiä elementtejä, joissa opiskelijoille/yleisölle oli pehmustetut istumapaikat kolmessa eri korkeudessa. Siis puolet vuosiluokastaan opiskeli tässä samassa tilassa siten, että samanaikaisesti ryhmällä oli useita opettajia. Osa opiskelusta tapahtui yhdessä: esim. englannin jaksolla päävastuu oli enkun opella ja muut toimivat apuna/tukena, ja kun vaihtui vaikkapa historian jakso, hissan opettaja oli päävastuussa. Tila mahdollisti myös toimimisen pienemmissä ryhmissä helposti liikuteltavien kalusteidensa ja modernin teknologian avulla. Tilassa oli yksi iso “valkoinen alue”  tykin näyttöä varten sekä 4-6 omilla jaloillaan seisovaa liikuteltavaa (pyörät) interaktiivista taulua, joihin kaikkiin voitiin kytkeä myös pääkoneen näyttö. Pääseinällä oli lisäksi kirjoituskorkeudessa 6-8 kpl pienempiä valkotussitauluja selkeästi irti toisistaan ja kehystettynä, jolloin arkkitehtuurinen ilme oli miellyttävän rauhallinen. Akustiikka, värit, äänentoisto, valaistus : kaikki nämä yhdessä loivat miellyttävän ilmapiirin. Inforuutuja oli joka puolella.

Erityistä tukea tarvitseville (tukiopetus, oppimisvaikeudet) oli erillinen neljän opettajan piste työpöytineen ja interaktiivisine tauluineen KÄYTÄVÄLLÄ.

Vieraille oli työpajoja kaikkiaan 4, joista kahteen pystyi osallistumaan, pääteemoina Learning Environment, Innovative Teaching and Learning Practise, Technology Innovative: Student Data and acces sekä Shale the future – Universal Acces
Käytävällä demottiin mm. Microsoftin MultiPoint Server-ohjelmistoa, joka mahdollistaa jopa kymmenen käyttäjää yhdelle koneelle, maailmalla käyttäjien keskiarvo on nyt 6/kone (tarkemmin  http://www.microsoft.com/finland/education/tuotteet_1.html) .

Windows MultiPoint Server 2010 on ohjelmisto, jonka avulla moderni tietokone voidaan muuttaa jopa kymmenen käyttäjän yhteiseksi laitteeksi. Jokaiselle käyttäjälle kone tuntuu kuitenkin kokonaan omalta Windows 7 -tietokoneelta. Windows MultiPoint Serverin laitteistokokoonpanossa on vain yksi tietokone, mutta jopa kymmenen näppäimistöä, hiirtä ja näyttöä.

Koulujen kannalta tämä merkitsee alentuneita investointikuluja tarvitsematta kuitenkaan tinkiä laadusta: oppijoilla on laajempi pääsy sähköisiin oppimisympäristöihin ja mahdollisuus käyttää teknologiaa osana oppimista joustavasti. Näin vastataan myös opetussuunnitelman vaatimuksiin käyttää tieto- ja viestintätekniikkaa monipuolisesti osana opiskelua. Toinen merkittävä etu on MultiPoint serverin helppokäyttöisyys. Se on erityisesti suunniteltu kouluissa käytettäväksi, jotta opettajilla on mahdollisuus keskittyä päätyöhönsä. Windows MultiPoint Server 2010 -ratkaisun ansiosta oppilaitokset voivat antaa entistä useammalle opiskelijalle mahdollisuuden käyttää tietokonetta luokkahuoneessa, tietokoneluokassa tai koulun kirjastossa.
Ko. systeemi säästää selvää rahaa, ja soveltuisi perus atk-luokkiin Salpauksessakin (4 konetta – 24 opiskelijaa).  Oppimisstudioissa se olisi tosi kova sana.

Keskiviikko 12.1.
Keskiviikkona oli aamupäivällä neuvottelu, jossa  Länsi-Euroopan pilvipalveluista (live@edu) vastaava Microsoftin Matthew Fox esitteli tarkemmin  pilvipalveluiden nykytilannetta sekä valotti hieman tulevaisuuden roadmappia. Pääasiassa keskityttiin Office 365 for Education-ohjelmaan (linkki http://www.microsoft.com/liveatedu/learn-about-office-365.aspx#3). Mukana oli myös Suomen yksikön päällikkö Petri Elsilä.

Koska Tuulikki Kallio ei sairastumisensa vuoksi ollut mukana, sovimme, että Matthew tulee maaliskuussa Suomeen ja Petri järjestää silloin tapaamisen PHKK:n edustajien kanssa. Silloin olisi hyvä saada mukaan myös Salpauksen johtoa.
Iltapäivällä tutustuimme yhdessä Petri Elsilän kanssa BETT 2011-messuihin (arvioitu 25000 vierasta eri puolilta maailmaa). Omalta osaltani kiinnostuksen kohteena oli lähinnä opetusteknologiset ratkaisut. Interaktiiviset taulut ja –näytöt ovat kova sana. Promethean ja Smart näyttävät olevan johtavia taulunvalmistajia maailmanlaajuisesti. Uusinta uutta ovat lähinnä erilaisia vertailuja ja tuloksia ulos antavat ohjelmistot. Kaiken kaikkiaan  koulutuksen tuloksellisuuden ja laadun seurantatyökalut olivat voimakkaasti esillä.
Keskiviikkoiltana oli Micosoftin järjestämä kokkaritilaisuus Office 365 for Educationin kunniaksi. Tutustuin siellä ruotsalaisen pikkukaupungin 6 henkilön delegaatioon. Merkille pantavaa: kaikilla oppilailla henkilökohtaiset läppärit. Päivien aikana syntyi tunne takapajulassa työskentelemisestä: muu maailma on huristanut näissä asioissa vahvasti ohi!
Torstai 13.1.
Microsoft Education Technology Briefing

(How do we get maximum learning productivity from our schooling systems? How can ICT help teachers help pupils achieve their full potential?

“Whilst it’s generally agreed that the factory model of education has reached the end of its lifecycle, what can realistically take its place   with better results, to scale and without incurring extra costs? If progress in education means building education around the talents and needs of each individual pupil, what practical contribution can technology make? These are just some of the questions that will be addressed during this briefing.)”

Torstai-päivän pääteema oli Microsoft Education Technology Briefing yhteensä 5 tuntia.

Tilaisuudessa esiteltiin pilvipalveluja, erilaisia caseja eri puolilta maailmaa sekä teknologisia ratkaisuja, mm. miten  opettaja käyttää Exhangea, Messengeriä, Lync Onlinea , Sharepointia tehokkaasti opetuksen apuna. Teknologiassa oli esillä älykännyköiden lisäksi mm. Asuksen hyvin kevyt läppäri, johon oli ympätty langattomia sovelluksia.
Kirjoittaja: Reijo Pöyhönen

3. Total Immersion- seminaari, Pariisi, Ranska
2.3-3.3.2011
Mikko Liukkonen, suunnittelija
Paikka: Total Immersionin toimitilat Pariisissa

Seminaarin sisältö:
Teknininen perehdytys lisätyn todellisuuden sovellukseen nimeltään D’fusion. D’fusion on Total immersionin valmistama ohjelmistopaketti lisätyn todellisuuden sovellusten luomiseen.
Käytännössä opettelimme ohjelmistojen toiminnan ja eri ominaisuuksien mahdollisuudet ja rajoitukset.  Näiden tietojen ja taitojen avulla pystymme paremmin toteuttamaan Salpauksen käyttöön lisätyn todellisuuden sovelluksia ja kouluttamaan henkilöstöä käyttämään ja kehittämään lisättyä todellisuutta.

a. Seminaarissajaoimme muiden osallistujien kanssa ideoita ja käytäntöjä kuinka he hyödyntävät tai tulevat hyödyntämään lisättyä todellisuutta kouluissaan tai yrityksissään. Seminaarin jälkeen saimme lisenssi avaimen d’fusion sovellukseen sekä tukikanavan tunnukset sekä kokoilman esimerkki sovelluksia.

b. Kävimme läpi AR sovelluksien käsitteitä, perusteita ja rajoituksia (D’fusionin näkökulmasta)

c. Tutuistuimme tarkemmin itse D’fusion sovellukseen
– D’fusion Computer Visio (Lisätyn todellisuuden osa joka vastaa kuvien tunnistamisesta ja seuraamisesta)
– D’fusion Studio (Lisätyn todellisuuden kehitystyökalu)
– Esimerkki sovelluksien läpikäyntiä
– Keskustelin paikallisen AR kehittäjän kanssa siitä kuinka heidän tuotteeseensa saa lisättyä omia “plugineja”.
Esimerkiksi plugini joka kerää tietoja kiihtyvyys anturista.
Keskustelimme yhdessä muiden osallistujen kanssa mihin ja miten sovellusta voidaan hyödyntää ja mihin kukin sitä meinaa hyödyntää. Tässä oli myös luennoitsija aktiivisena kuuntelemassa ja kommentoimassa ajatuksiamme.
Kirjoittaja: Mikko Liukkonen

4. Audio Video & Lighting LLB Expo 2011, Tukholma, Ruotsi
http://www.llbmassan.se/en
18.5 – 20.5.2011
Georges Segura, projektipäällikkö
Mikko Liukkonen, suunnittelija

Tapahtuman profiili:
“Audio Video & Lighting LLB Expo 2011 is the major Nordic expo for audio, lighting, video and media technology, in Sweden. This event is a splendid opportunity for the distributors and suppliers to display the latest technologies, professionals’ equipments and services. The show helps the exhibitors to strengthen their relationship, develop new leads and have face-to-face interaction with the qualified  attendees. The visitors will be able to discover and evaluate products and services, interact with other industry professionals and build business links. Audio Video & Lighting LLB Expo 2011 will be the ideal occasion, providing immense opportunities for Sweden’s top suppliers and distributors to do business in a more profitable and competitive way. It will also provide opportunity to exchange market experiences, network and establish new contacts in the industry.”

Saavuimme Ruotsiin 18.5.2011 ja kävimme messuilla 19.5.2011
Liukkonen ja kirjoittaja tutustuivat uusiin ja erilaisiin audio- ja videotuotteisiin kuten 3D kamera tai virtuaalisia äänistudioita.
Erityisesti Viewcast- streaming uusi tekniikka kiinnosti meitä. Puhuttiin kehitysjohtaja Andrew Pearsonin kanssa, joka välitti yhteistietomme suomalaiseen yhteistyökumppanille http://www.tvtools.fi
Kirjoittaja: Georges Segura

5th European Conference on Games Based Learning (ECGBL) -konferenssi

Paikka: Kreikka, Ateena

Ajankohta:  20.10 – 21.10.2011

Osallistujat: Mikko Liukkonen, suunnittelija ja suunnittelija Erkki Brotkin

Konferenssi: Vuosittainen oppimispelikonferenssi ECGBL (European Conference on Game Based Learning)  järjestettiinn Kreikan Ateenassa ja se kesti kaksi päivää 20.–21.10.2011. Konferenssi oli viides sarjassaan ja sen järjesti The Laboratory of New Technologies in Communication, Education and the Mass Media of the University of Athens yhteistyössä University Research Institute of Applied Communication ja Hellenic American Unionin kanssa.

Valitettavasti matka peruuntui Kreikan yleislakon takia. Osallistumismaksuja ei palautettu lainkaan, mutta saamme seuraavaan ECGBL -konferenssiin alennus 100 puntaa, jos aiomme osallistua siihen. Maksetut hotelli -ja lentokulut palautettiin takaisin suurimmaksi osaksi.

Online Educa Berlin 2011 (OEB) -konferenssi

Paikka: Berliini, Saksa

Ajankohta:  30.11 – 2.12.2011

Osallistujat: suunnittelija Erkki Brotkin

Konferenssi:

Online Educa Berlin –konferenssi on kansainvälinen tapahtuma, joka keskittyy tekniikka avusteiseen oppimiseen ja kouluttamiseen. Konferenssi pidetään, kuten nimestä voi arvatakin, Berliinissä ja paikkana tänä vuonna oli Intercontinental hotelli, jossa myös itse yövyin. Tapahtuma kesti kolme päivää, mutta osallistuin vain kahteen viimeiseen päivään. Konferenssiin osallistui yli kaksi tuhatta vierailijaa 96 eri maasta.

Tämän vuoden konferenssin agendana oli ”Uudet oppimiskulttuurit”. Konferenssin tavoitteena oli vastata mm. seuraaviin kysymyksiin: Kuinka me opetamme? Kuinka me opimme? Tarvitsemmeko uusia oppimiskulttuureja? Ovat vanhat tavat opettaa jo kuolleita ja miten pystymme pitämään koulutusta muutoksen tahdissa?

Tämä oli ensimmäinen ulkomaan työmatka Koulutuskeskus Salpauksessa, joten odotin aika paljonkin uutta ja mullistavaa. Näin ei ihan ollut asianlaita. Odotin että olisin saanut kuulla uusia sekä konkreettisia esimerkkejä ja malleja erilaisten tekniikoiden käytöstä opetuksessa, mutta näin ei ihan tapahtunut ainakaan omalle kohdalle. Muutamia mielenkiintoisia ja ajankohtaisia luentoja toki löytyi liittyen mm. oppimispeleihin, joiden antia voimme hyödyntää mm. meidän Sandbox II -oppimispelihankkeessa.

Molemmat konferenssipäivät alkoivat yhteisellä avajaisistunnolla, jonka jälkeen konferenssi jaettiin 15 eri tilaan. Jokaisessa tilassa oli eri luennot ja valikoimasta valittiin ne jotka nähtiin hyödyllisiksi itselle tai omalle organisaatiolle. Aluksi ajattelin, että olisin saanut kattavat luennot mobiilin, sosiaalisen median ja oppimispelien käytöstä opetuksessa, mutta eniten sain irti kuitenkin oppimispeleihin liittyen.

Avajaisistunto

Ensimmäisessä luennossa, johon osallistuin, oli aiheena tärkeitä havaintoja oppimispelien kehitykseen liittyen. Simon Egenfeldt-Nielsen, Tanskalaisesta Serious Games Interactive –yrityksestä, luennoi aiheena “Important Lessons From The last 10 Years With Game-Based-Learning”. Simon kertoi luennollaan kokemuksia oppimispelien kehityksestä sekä vastaantulevista ongelmista ja tärkeistä huomioon otettavista asioista. Simonin mukaan oppimispelien tulisi olla opetuksen lisäksi myös hauskoja ja viihdyttäviä. Monet jättävät pelin kesken, jos se koetaan tylsäksi. Tässä Simon on mielestäni täysin oikeassa. Pelistä tulisi löytyä jonkinlaisia koukkuja, jotta pelaaja pelaisi pelin loppuun saakka. Tämä on varmasti yksi vaikeimmista haasteista oppimispelien kehittäjillä myös meillä täällä Salpauksessa. Meillä on käynnissä Sandbox I & II -oppimisympäristöhankkeet, joissa kehitetään oppimispelejä ympäristöjä rakennusalalle.

Simon Egenfeldt-Nielsen, Ben Betts, Euan Mackenzie & Petri Lounaskorpi

Kuuntelin myös toisen luennon liittyen oppimispeleihin. Ben Betts Warwickin yliopistosta luennoi siitä kuinka parantaa osallistumista sosiaaliseen oppimiseen pelaamiseen omaisilla asioilla. Hän antoi esimerkin, jossa tehtiin tutkimus vanhaintalossa asuville vanhuksille. Vanhainkodissa pidettiin hyvää huolta vanhuksista ja muutenkin tilat olivat hyvät. Vanhuksilla oli tietyt rutiinitehtävät, jotka toistuivat päivittäin tai viikoittain mm. kasvien kastelu tiettyinä päivänä viikosta, tv:tä sai katsoa tiettyyn aikaan päivästä jne. Vanhuksille tehtiin testi ja tutkittiin miten heidän käyttäytyminen muuttuisi, jos heille annettaisiin enemmän vapauksia muuttaa pieniä asioita heidän elinympäristössä. Testin aikana he saivat katsoa tv:tä milloin halusi, muuttaa huonekalujen paikkoja, kastella kasvit milloin halusi jne. Testin aikana kasvit taisivat kuolla, mutta lopputuloksena vanhukset olivat paljon onnellisempia. Tämä ilmiö tapahtuu myös peliympäristöissä: pelaajalle tulisi antaa vapauksia tehdä asioita peliympäristössä, sen sijaan että pelaaja pakotettaisiin tiettyyn putkimaiseen pelirataan, jolloin pelaamisesta tulee paljon mielekkäämpää ja antoisampaa.

Ben Betts

Betts kertoi myös tehtävien vaikeustasoista ja kuinka ne vaikuttavat pelaamiseen. Tehtävien ollessa liian vaikeita pelaaja turhautuu nopeasti, mutta tehtävien ollessa liian helppoja pelaaja kyllästyy. Nämä ovat luultavasti suurimmat syyt miksi pelaaja jättää pelin pelaamisen kesken. Pelin kulku tulisi toteuttaa niin, että pelin aloitus olisi mahdollisimman helppo ja pelin edetessä vaikeustasoa lisättäisiin. Nämä asiat meidän tulee huomioida myös meidän Sandbox II oppimispelin kehitystyössä. Pelistä tulisi löytyä erilaisia ”koukkuja”, jotka innostaisivat pelin pelaamista eteenpäin. Tämä on tosi iso haaste, koska oppimispelit ovat erilaisia verrattuna esim. räiskintä –ja toimintapeleihin.

Yksi konkreettisimmasta esimerkeistä sosiaalisen media työkaluista opetuksessa sain Julian Swindell luennolta. Julianin luennon aiheena oli ”Building Interactive Course materials in Moodle Through use of Free-to-use Web 2.0 Applications”. Sinällään tällä luennolla ei itselleni tullut paljon uutta tietoa, mutta oli hienoa nähdä kuinka opettaja on uskaltanut ottaa käyttöön uusia työkaluja mukaan opetukseen. Julian esitteli kuinka hän on rakentanut interaktiivista kurssimateriaalia Moodleen käyttäen ilmaisia verkkopalveluja. Julian käyttää montaa erilaista verkkopalvelua opetuksessaan mm. Blogger, Screen-o-matic, Youtube, Slideshare ja SurveyMonkey.

Julian Swindell

Meidänkin tulisi rohkaista enemmän opettajia tutustumaan ja käyttämään erilaisia työkaluja opetuksessa. Jotkut opettajat saattaa vieläkin käyttää tämän päivä opetuksessa vain liitua ja kalvoja eivätkä haluaisi muuttaa omaa tapaa opettaa, koska heidän opetusympäristö on heille tuttu ja turvallinen.

Online Educa päivistä anti jäi tällä kertaa haluttua vähäisemmäksi. Konferenssipäivistä on hyötyä ehkä eniten meidän Sandbox II -oppimispelihankkeessa. Luennoilla tuli muutamia tärkeitä asioita esille, jotka meidän tulee myös huomioida Sandbox II –peliä kehitettäessä. Harmittaa vieläkin ettei päästy sinne Kreikkaan European Conference on Games Based Learning –konferenssiin yleislakon takia. Sieltä olisin saanut luultavasti paljon enemmän irti.

Advertisements